Verbeter de interne communicatie vanuit alle richtingen

Wanneer je een gesprek zou houden met een ontevreden en gedemotiveerde werknemer, bestaat er een grote kans dat het volgende wordt gezegd: “We hebben een slechte communicatie in ons bedrijf”. Als je ooit hebt meegemaakt hoe het is om te werken in een organisatie waar de communicatie te wensen overlaat, dan weet je dat de volgende dingen kunnen gebeuren: dure fouten, teleurstellingen en bottlenecks. Dit maakt het werk niet gemakkelijker. Integendeel, vaak begrijpen managers niet waar het fout gaat. Maar wat kunnen we doen om de situatie te verbeteren? We kunnen het voorbeeld nemen en zorgen voor een verandering in onze directe omgeving.

Als je bedrijf uit meer dan vijf werknemers bestaat, is het raadzaam om te zorgen voor een goede communicatie. Als je een ruimte deelt, lijkt het niet zo belangrijk. Desondanks, kan er alsnog slecht gecommuniceerd worden. Overigens de termen: omhoog, omlaag en zijwaarts, zijn niet bedoeld om een strakke hiërarchie te impliceren, maar vormen slechts een richtlijn naar een betere communicatie.

Overzicht
Omhoog communiceren: van werknemers naar manager
Omlaag communiceren: van manager naar werknemers
Video (Engels): omhoog, omlaag en zijwaarts communiceren
Zijwaarts communiceren: binnen het team

Omhoog communiceren: van werknemers naar manager

Ook al ben je toegankelijk en vind je het niet erg om gestoord te worden, werknemers zullen je soms vertrouwelijke informatie willen vertellen of vragen stellen die niet door andere gehoord mogen worden. Maak er een gewoonte van om regelmatig een een-op-eengesprek te voeren met je medewerkers. Deze hoeven niet lang te duren, 10 minuten per week zijn vaak al genoeg. Als dit niet in je schema past, kun je overwegen om een andere vorm van communicatie te gebruiken, zoals:

  • Een tijdspanne waarin je altijd beschikbaar bent in een vergaderruimte
  • Een open deur beleid waarbij werknemers op elk gewenst moment langs mogen komen
  • Email
  • Werk telefoon
  • Een ideeënbus waar werknemers vragen of opmerkingen kunnen achterlaten
  • Een enquête of online feedback

Luisteren is een belangrijk onderdeel van een goede communicatie. Als je medewerkers de gelegenheid geeft om je te benaderen via deze kanalen, is het belangrijk om goed te luisteren naar wat ze te zeggen hebben.

Omlaag communiceren: van manager naar werknemers

Er zouden twee communicatievormen moeten vloeien van de manager naar de werknemers:

  • De informatie dat van toepassing is op het hele team
  • De informatie dat van toepassing is op individuele werknemers

Bij het overwegen van de beste communicatievorm, moet je rekening houden met het volgende:

  • Je wettelijke verplichtingen als werkgever
  • Schriftelijk verslag van de communicatie
  • De vertrouwelijkheid van de informatie, met name de AVG wetgeving
  • Je externe reputatie
  • Eventuele collectieve overeenkomsten met werknemersvertegenwoordigers

Factorial HR gratis registratie software

Video (Engels): omhoog, omlaag en zijwaarts communiceren

Zijwaarts communiceren: binnen het team

Zelfs voor kleine teams is het belangrijk om aandacht te besteden aan communicatie. Op deze manier hebben werknemers de nodige informatie om besluiten te nemen, problemen op te lossen en resultaten te behalen. De rol van manager is bij zijwaartse communicatie het volgende:

  • Zorgen voor regelmatige vergaderingen waarbij werknemers informatie delen
  • Aanmoedigen van werknemers om regelmatig te communiceren buiten de vergaderingen
  • Zorgen dat alle werknemers toegang hebben tot de nodige informatie
  • Verstrekken van begeleiding wanneer er zich problemen voordoen

Het maakt niet uit of je in een cubicle of corner office zit, jij kunt de verandering zijn die je graag ziet binnen de organisatie. Wanneer het goed wordt uitgevoerd kan de communicatie zorgen voor een gemeenschappelijk doel, heldere verwachtingen en een grotere engagement. Het zorgt ervoor dat je de vooruitgang kan bijhouden, positieve prestaties kan belonen en negatieve prestaties kan verbeteren. Sterker nog, een goede communicatie, is wat de winnaars onderscheidt van alle anderen die proberen om bij te benen in deze wereld.

This post is also available in: Español Svenska Italiano Deutsch

Leave a Comment