7 kritieke prestatie indicatoren voor Human Resources – HR KPI

KPI’s worden veel gebruikt in marketing en sales, echter beginnen steeds meer HR managers deze indicatoren toe te passen in hun dagelijkse werkzaamheden. In deze blogpost zullen we de 7 belangrijkste kritieke prestatie indicatoren toelichten en laten we zien hoe je deze kunt gebruiken om de HR management in je bedrijf te observeren.

Wat is een KPI?

Een key performance indicator (KPI) is een statistiek wat de prestatie van een bepaalde activiteit of proces toont. Dit kan dienen als een referentie aangezien het de vooruitgang of achteruitgang laat zien van het doel dat je wilt bereiken.

Bijvoorbeeld, de open-ratio van je nieuwsbrief: De relevantie en kwaliteit van de nieuwsbrief wordt bepaald door het percentage mensen dat de nieuwsbrief opent. Door de open-ratio van elke nieuwsbrief te bestuderen kun je de effectiviteit van je berichten bestuderen en aanpassen.

Kenmerken van een KPI:

  • Concreet: De KPI moet tastbaar zijn en een specifiek doel hebben.
  • Meetbaar: Als je de KPI niet kunt meten dan is het geen goede indicator.
  • Haalbaar: Blijf realistisch bij het definiëren van je KPI.
  • Relevant: Houdt alleen de belangrijkste aspecten bij. Verspil geen tijd aan KPI’s die niet bijdragen aan je bedrijf.

De meest belangrijke KPI’s in Human Resources

  • Talentbehoud 
    Het behoud van talent is een indicator dat duidt op de stabiliteit van een bedrijf. Met deze indicator kun je in de gaten houden hoe lang een werknemer gemiddeld bij je bedrijf werkzaam is. Daarnaast kunnen factoren zoals vergoedingen en het werkklimaat bestudeerd worden. Het talentbehoud kan worden berekend door het aantal werknemers dat in een bepaalde periode is toegetreden te vergelijken met het aantal medewerkers dat in dezelfde periode bij het bedrijf is gebleven.
  • Personeelsverloop 
    Een hoog personeelsverloop betekent vaak ook hoge kosten voor de werkgever. Als werknemers het gevoel krijgen dat ze geen groeimogelijkheden hebben, zoeken ze al gauw naar nieuwe kansen buiten het bedrijf. Je kunt berekenen hoelang het duurt voordat werknemers promotie maken door het aantal maanden op te tellen en dat te delen door het totaal aantal medewerkers binnen het bedrijf.
  • Verzuim 
    Deze indicator meet de afwezigheid van werknemers door verzuim, geoorloofde en ongeoorloofde afwezigheden. Het gemiddelde van het aantal gewerkte uren kan de impact dat het verzuim heeft op de bedrijfskosten bepalen.
  • Recruitment
    Met deze indicator kun je de tijd berekenen tussen het ontslag van een werknemer en de werving van een nieuw personeelslid. Door deze tijd te bestuderen is het mogelijk om het recruitment proces te optimaliseren. Hierbij moet er rekening gehouden worden met meerdere factoren. Daarom is het van belang om zorgvuldig te werk te gaan.
  • Educatie en training
    Cursussen voor werknemers hebben een directe impact op de bedrijfsactiviteit. De productiviteit van werknemers neemt toe. Daarnaast zorgt het aanbieden van trainingen ervoor dat de loyaliteit en tevredenheid van werknemers stijgt.
  • Doelstellingen 
    Deze KPI meet de efficiëntie van het personeelsbestand waarbij je kunt zien hoe lang het duurt voordat doelen binnen het bedrijf worden behaald.
  • Incidenten
    Het is erg belangrijk om het aantal incidenten in je bedrijf te meten. Je kunt deze informatie namelijk gebruiken om ongelukken in de toekomst te voorkomen.

HR software voor het MKB

Heb je een Human Resource software nodig waarmee je veel tijd kunt besparen op dagelijkse taken? Registreer dan nu gratis bij Factorial en ontdek al onze features! ✅

Factorial HR functies

Infographic

Infographic KPI's Factorial

This post is also available in: Español Svenska Italiano Deutsch English UK Mexican

1 thought on “7 kritieke prestatie indicatoren voor Human Resources – HR KPI”

  1. Goed artikel! Trainingen vind ik persoonlijk ook belangrijk bijv met hrm softwares. Deze worden toch wel regelmatig geüpdatet. Gr. Felix

    Reply

Leave a Comment