Waarom heeft je bedrijf een hoog personeelsverloop?

Het personeelsverloop heeft op verschillende manieren invloed op de bedrijfsvoering. Zo beïnvloedt het niet alleen de prestaties van medewerkers, ook kan het een beslissende werking hebben op het werkgeversmerk van een bedrijf.

Wat betekent personeelsverloop?

Wanneer er een werknemer in dienst komt of het bedrijf verlaat spreken we van een wisseling van medewerkers. Bij een hoog personeelsverloop blijven er regelmatig posities open staan of moeten deze vaak opnieuw worden vervuld. Een hoge personeelswisseling heeft dan ook een negatief effect op het bedrijf. Wanneer jouw bedrijf zich op dit punt bevindt, is het belangrijk om de situatie te bestuderen en beslissingen te nemen waardoor het personeelsverloop wordt verminderd.

Om het personeelsverloop te analyseren moet er worden gekeken naar de gegevens van alle medewerkers die in het afgelopen jaar uit dienst zijn getreden. Hierbij hoeven werknemers die met pensioen zijn gegaan niet in de gegevens worden opgenomen. Wel is het belangrijk om te kijken naar werknemers die om reden van ontevredenheid naar de organisatie, positie of verantwoordelijkheden het bedrijf hebben verlaten.

Verschillende personeelswisselingen

De wisseling van personeel kan worden onderverdeeld in twee groepen:

1- Vrijwillige wisseling

Deze wisseling vindt plaats wanneer een werknemer vrijwillig het bedrijf verlaat. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn, zoals: Het vinden van een betere baan in een nieuw bedrijf, meningsverschillen met collega’s, te weinig waardering of salaris, niet aanpassen aan de bedrijfscultuur, etc. Het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Desondanks, kun je zorgen voor een comfortabele werksfeer waarbij de prestaties en verdiensten van werknemers worden erkend. Door tijdens het wervingsproces meer aandacht te besteden aan het matchen van de juiste werknemer aan de positie en de bedrijfscultuur, kunnen deze problemen ook worden verminderd.

2- Onvrijwillige wisseling

Als een werknemer wordt ontslagen, is de rotatie onvrijwillig. Ook in deze omstandigheden is het raadzaam om de situatie te analyseren. Hoewel deze wisselingen nooit 100% voorkomen kunnen worden, is het belangrijk om te proberen deze tot een minimum te beperken.

De reden van personeelsverloop in je bedrijf

In sommige gevallen is de verantwoordelijkheid van de werknemer het belangrijkste motief. Toch heeft de bedrijfsvoering vaak ook een invloed. In deze situaties kan men zich afvragen wat ze kunnen doen om het personeelsverloop in hun bedrijf te verminderen. Hieronder vindt je de meest voorkomende redenen van personeelswisselingen en enkele adviezen waardoor het aantal kan worden gereduceerd.

Geen doorgroeimogelijkheden in het bedrijf

Iedereen wilt kunnen groeien binnen het bedrijf. Een ontmoedigde werknemer betekent dan ook een kostprijs van €3.400 voor elke €10.000 van zijn salaris. Daarnaast zorgt ontmoediging voor apathie en demotivatie waardoor een werknemer slechter zal gaan functioneren. Creëer daarom kansen voor je werknemers. Geef ze trainingen voor persoonlijke groei en hulpmiddelen om hun vaardigheden die ze nodig hebben voor hun werk te kunnen verbeteren. Toon je werknemers met promoties en voordelen dat degenen die werken, winnen.

Het salaris klopt niet

Het zal soms niet mogelijk zijn om hetzelfde salaris als concurrenten aan te kunnen bieden. In deze gevallen kun je proberen om de positie aantrekkelijker te maken door flexibele  arbeidsvoorwaarden en andere extra’s te presenteren. Let op om jezelf niet teveel te distantiëren van het gemiddelde salaris in je sector.

Slecht management

De meeste bedrijven werken nog steeds met een hiërarchisch systeem. Het voordeel hiervan is dat werknemers kunnen weten wie beslissingen bepalen en doorvoeren. Wel is het belangrijk om te zorgen voor een helder overzicht, zodat er voor elke werknemer duidelijkheid wordt geschept over de verantwoordelijkheden van collega’s en managers.

Slechte werksfeer

Een bedrijf waar iedereen kibbelt en ruzie maakt zorgt voor een direct vertrek van veel werknemers. Niemand wilt in een negatieve omgeving werken waarbij ze zich niet op hun gemak voelen en het slechte gevoel aanhoudt. Deze werknemers zullen dan ook van baan wisselen. Om de loyaliteit van medewerkers te versterken, zul je een gevoel van kameraadschap en begrip moeten creëren. Werknemers besteden vaak een derde van hun dag aan het werk. Hierbij kan negativiteit zijn tol gaan eisen.

Verschillende doelen

Een medewerker werkt voor het salaris dat hij of zij krijgt, maar dat is niet het enige. Er zijn naast geld meerdere motivaties waardoor medewerkers zich prettig voelen in je bedrijf. Als het doel van een werknemer niet is afgestemd op de doelen van het team en bedrijf, zullen deze niet overeenkomen en botsen.

Slecht wervingsproces

Het kiezen van een goede kandidaat is meer dan alleen het kiezen van het beste CV. Een goede kandidaat heeft de vaardigheden en eigenschappen die nodig zijn voor de taak. Ook is het belangrijk dat deze persoon past in de bedrijfscultuur. Het heeft geen zin om een professional in dienst te nemen als deze je waarden en visies niet deelt. De kosten van een slechte werknemer kunnen hierdoor erg oplopen.

Consequenties van een hoog personeelsverloop

We weten nu wat de redenen zijn voor een hoog personeelsverloop. Maar wat zijn de consequenties? Lees verder om erachter te komen wat dit voor je bedrijf kan betekenen.

Verminderde productiviteit

Lage productiviteit bij werknemers is een van de meest zichtbare en directe effecten. Als een positie voor langere termijn open blijft staan, heeft iedereen meer werk te verrichten. Zelfs als er een nieuwe werknemer in dienst komt, is er sprake van een inwerkperiode. Deze werknemers zullen in het begin nog niet productief zijn waardoor de interne werking van het team zal worden beïnvloed. De kosten van medewerkers kunnen door de wisseling oplopen tot 150% van het nieuwe werknemersloon.

Verandering in teams

Werknemers brengen veel tijd samen door waardoor ze uiteindelijk kunnen voelen als een tweede familie. Dit betekent dat elke verandering binnen een bedrijf een belangrijke emotionele impact kan hebben op het hele team. Constante veranderingen kunnen de sfeer verergeren en dragen niet bij aan een positieve bedrijfscultuur. Bovendien zullen werknemers zich niet op hun gemak voelen, wetende dat ze volgende kunnen zijn die moeten vertrekken. Voortdurende veranderingen helpen dus niet om talent te behouden of de werkrelaties te verbeteren.

Employer branding

Het bedrijf met de beste arbeidsvoorwaarden en waar alle werknemers tevreden zijn, genereert een goede employer branding. Een tevreden werknemer is een uitstekende manier om talent aan te trekken en te behouden. Laat personeelswisseling je werkgeversmerk niet beïnvloeden.

De kosten van een hoog personeelsverloop

De kosten die in verband worden gebracht met een hoog personeelsverloop zijn kwantificeerbaar en hebben een belangrijke impact op je bedrijf. de verminderde productiviteit, de noodzaak om nieuwe werknemers te trainen, en andere factoren zorgen voor een bedrag wat voorkomen zou moeten worden.

Berekenen van personeelsverloop

Als je het personeelsverloop wilt berekenen, moet je het aantal nieuwe werknemers meten met het aantal werknemers dat het bedrijf verlaat. Neem bijvoorbeeld een bedrijf met 200 werknemers. Als er in een jaar 20 indiensttredingen zijn en 10 uitdiensttredingen, dan zal de wisseling 5% bedragen. De volgende wiskundige formule kan hiervoor worden gebruikt: (20-10 / 200) * 100).

Wanneer je de resultaten hebt, kun je deze bestuderen om erachter te komen of je verloop gemiddeld of hoger is. Houdt er rekening mee dat een wisseling van 0% ook niet gunstig is. Aangezien dit op lange termijn niet voor groei of verandering zal zorgen.

Met de nieuwe rapportages en analytics feature van Factorial kun je gemakkelijk en snel rapporten genereren.

Vermindering van personeelsverloop

Door voordelen aan te bieden, kun je het personeelsverloop van je bedrijf verlagen. Voordelen en flexibele arbeidsvoorwaarden zijn, zoals we al eerder hebben vermeld, de beste manier om talent te behouden en het wervingsproces te optimaliseren.

This post is also available in: English US Español Svenska Italiano

Leave a Comment