Verhoog de productiviteit met een-op-eengesprekken

Het klinkt misschien gek, maar niet veel kleine en middelgrote bedrijven voeren individuele gesprekken met werknemers. De wekelijkse of maandelijkse vergaderingen zijn vaak genoeg, althans dat wordt er gedacht.

Problemen binnen het team worden opgelost wanneer deze niet meer vermeden kunnen worden of uit de hand lopen. Helaas is het kwaad dan al geschiedt. Het is daarom belangrijk om een-op-eengesprekken te voeren om deze situaties te voorkomen. In deze privé gesprekken kunnen zowel de werkgever als werknemer praten over hun dagelijkse bezigheden, doelen en werkdruk. Op deze manier kan er worden beoordeeld of alles volgens plan verloopt en worden problemen op tijd geïdentificeerd.

Bovendien kunnen individuele gesprekken de productiviteit binnen het bedrijf verdubbelen. Door tijdig in te grijpen kunnen problemen efficiënt worden opgelost waardoor deze niet escaleren. De korte, wekelijkse vergaderingen zullen dus op lange termijn minder tijd in beslag nemen dan het verhelpen van een diepgeworteld probleem.

Advies voor succesvolle een-op-een vergaderingen

  • Eerlijkheid is het belangrijkst: Als er een probleem is ontstaan waardoor werknemers zich niet meer 100% kunnen focussen op hun werk, moet er een veilige omgeving worden gecreëerd waar de werknemer zich durft te uiten zonder angst. Het is hierbij belangrijk om een eerlijk en constructief gesprek te faciliteren.
  • Bereidt je voor: Neem voor de vergadering een paar minuten de tijd om over onderwerpen na te denken die je met de medewerker wilt bespreken.
  • Geen woorden maar daden: Op basis van deze gesprekken zullen zowel de werkgever als werknemer verbeterpunten hebben. Stel een plan op zodat de vooruitgang in de volgende vergadering kan worden besproken.

Wat je niet moet doen

  • Alleen praten over werk: Het doel van deze gesprekken is om niet alleen over werk te praten. Zorg dat jij je als werkgever bewust bent van alles wat een werknemer kan tegenhouden om zijn of haar volle potentie te bereiken. Geef ze daarom de ruimte om een open gesprek te houden. Een directe communicatie is het doel.
  • Onderbreken: De ideale lengte voor een gesprek is tussen de 10 en 15 minuten. Zorg ervoor dat het gesprek zich natuurlijk laat leiden, zonder dat je de werknemer onderbreekt.
  • Vertrekken zonder doel: Het is de bedoeling dat iedereen het gesprek verlaat met punten waaraan gewerkt moet worden. Zonder doel voor ogen zijn deze gesprekken nutteloos.
  • Vertrekken zonder feedback: Feedback is het enige middel waardoor jij je medewerkers beter kan gaan begrijpen.

Is je planning overvol met tientallen taken voor Human Resources? Dan kun je misschien de hulp inschakelen van een HR software. Automatiseer taken en bespaar tot 6 uur per week op je management. Houdt tijd over voor je werknemers met Factorial.

Factorial HR gratis registratie

This post is also available in: English US Español Svenska Italiano Deutsch

Leave a Comment